الاثنين، 23 مايو 2022

جريدة طيف تحاور المبدعة سحر ابو الغيط🤍💜




جريدة طيف تحاور المبدعة سحر ابو الغيط

حاورتها: آية مصيلحى 
 حديقة الإبداع مليئة بالأزهار، هناك زهرة يافعة جميلة تحب أشعة الكلمات ونبض الحروف، الكاتبة الناشئة  سحرابوالغيط
عمرها 24

المحافظه؟ الجيزه

الموهبه؟ شاعره وكاتبه

شئ من كتاباتك؟ 
*حًآفُهّ آلَجّسِر*
كنت اواسي الجميع أنه لا بآس ان لم نحصل يوما علي ما نريد 
ولكني غفوت ان اوجه نفس الكلام لقلبي وهو يحترق كل ليله من الخذلان 
في مرحله ما فقدت شعورى بالمكان والزمان 
تملكني شعور ان العالم قد تلاشا من حولي 
لا ارا سوا السراب 
كدت اصرخ معلنتا عن هزيمتي وانكساري 
فلم يهزمني سوا اختياري 
كنت اخوض حربا مع نفسي لم يعلم احد عنها شيئا 
كنت اواجه كل ليله عدوي وما كان عدوا لنفسي سواي 
تعايشت مع اوضاع كانت اقرب للانهيار من فوق حافه الجسر 
لم يتبقا شخصا او حلما معي كنت وحيده تماما 
لم اجد لي رفيق سوا قلمي انا وهو علي حافه الا شئ 
كان هو سبيلي لخروجي من سجن صنعته بيدي وبيدي اعافر لاخرج منه.

متى بدأتى كتابه؟ 
من2020

من الذى دعمك لتسيرى فى هذا الطريق لتصلى لما انتى عليه الآن؟ 
كل الناس القريبه مني انا بستمد طاقتي منهم التشجيع اللي بشوفه في كلامهم معايا بيخليني ابقا احسن واطور من نفسي اكتر

ماهى إنجازات
وصولي في وقت قصير جدااا لكل اللي انا حققته وبحققه ده في حد ذاته انجاز 
واللي جاي اكتر باذن الله


وماهى الكتب التى شاركتى فيها؟ 
كهفنا المضئ_ما بين الواقع والخيال_حكايات خلدت بحبر الماضي_تنهيده قلب_اوهام كاتب_كلمات بنكه امل_مشاعر مغلقه 
واخيرا روايه قلب ممزق


هل سبق وانضممتى لكيانات او مبادرات؟ وماهم؟
ايوه اشتركت
 في كيان حلم كاتب 
وفي كيان طيف 
في كيان بحر 
 
نفسك توصلى لأيه فى مجالك؟ 
انا حطه هدف وفعلا انا بشتغل علي نفسي جامد عشان احققه ان اكون الكاتبه المفضله لدي احدهم يوما ما. 

تعرضتى لموقف أحبطك فى مجالك؟
في مجالي لا الحقيقه عندي كميه دعم كبيره نفسيا ومعنويا. 
 
رسالتك لكل شخص يمتلك هذة الموهبه او يمتلك موهبه أخرى؟
طول ما انت بتلاقي شغفك في حاجه اعملها ديما اعمل اللي انت حابه







عزيزتي سحر ماشاء الله لديك مؤلفات ومشاركات لا بأس بها وأنتي بعمر صغير حدثيني من إكتشف موهبتك في الإبداع الأدبي ؟




كنت بكتب من فتره كبيره بس عمري مفكرت ان اشترك في اي نشاط ادبي 
من سنتين بظبط شخصيه كبيره ادبيا قراتي اكتر من حاجه وشجعتني ومن ساعتها وان بشترك في اعمال ادبيه 



الكتب الجامعة إلكترونية أم ورقية؟؟؟
ورقيه وحاليا بشتغل علي كتاب الكتروني باسم همس الحبور




من كان الداعم الأول لسحر ؟؟؟
مقدرش اذكر اسم معين لان حرفيا كل الاشخاص القريبه مني كانت مصدر دعم كببير


هل لديك أوقات معينة أو مخصصة للكتابة؟؟؟؟
انا حرفيا بكتب في اي وقت ورغم الضغط والمسؤليه الكبيره اللي عندي ان اول وقت فراغ اول حاجه بعملها بكتب



عناوين الكتب الجامعة هل تم إختيارها قبل كتابة المحتوى ؟
ديما عناوان الكتاب بتبقا بعد كتابه المحتوي انا بتحضرني الفكره وبكتب عنها اول مبخلص بلاقي العناوان 



ماعلاقتك بقصص الرعب ؟؟؟؟
بحب اقراها جداا وبالاخص ا احمد يونس
اتمنا قدام اخد الخطوه دي واكتب حاجه رعب





جميل أن يملك الشباب الخيال لأن من التخيل تتجسد الأفكار وتتبلور مارأيك؟
كل حاجه في الدنيا موجوده حولينا الوقتي وعيشنها كانت مجرد خيال وفكره وده طبعا حاجه عظيمه ولازم تتدعم





جميلتي سحر أنتٍ شابة مصرية طموحة لديك ميولات وأهداف ماهو هدفك من الكتابة وهدفك من الدراسة ؟؟؟
بسعي دائما ان اكون الكاتبه المفضله لدي احدهم في يوما ما



عناوين الكتب الجامعة جمعت بين الحزن والألم هل سحر إنسانة حزينة وهل تكتب من أجل الإستفراغ؟
مش حزينه بس اغلبيه كتباتي نبعه من اعماق قلبي













كلمة فى نهاية حوارك؟! 

لو عندك حلم متتخلاش عنه اسعي ديما لتحقيقه متتخلاش عن شغفك ومهما حد قالك انك مش هتوصل كمل متوقفش طلاما انت مقتنع بحلمك عافر




ما القصيده الاقرب لقلبك؟! 



 روبابيكيا
قربي يا هانم قرب يا بيه 
هنا قلبي حزين جيه ع نفسه سنين مع ناس ف الاخر طلعو خاينين 
قربي يا هانم قرب يا بيه
هنا عروسه بجنيه عروسه من غير مشاعر زي الطوبه اصلها كانت مخطوبه لحب زمان مبقاش موجود ف بني الانسان 
قربي يا هانم قرب يا بيه 
عندنا كمان وشوشوش 
الابيض والاسود ده حته وش بن حلال وامير الامرا وعشره زمان وشوش يا به بالالوان 
قربي يا هانم قرب يا بيه 
قلوب مستعمله استعمال خفيف 
جرح من هنا ع صدمه منه يا لطيف 
قربي يا هانم طب قرب يا عصري 
عندنا حصري قلب مصري يسيع من الحبايب الف 
قربو يا اخونا عندنا علاقات اخوه محبه ارتباط 
ومتع عينك وهتبقا اخر انبساط 
محد ينفعني يعني هي جت عليا مببعش ابو قرش بميه وبضاعتنا مفيش زيها ولا ف ميدان الدول العربيه 
قربي يا هانم قرب يا بيه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق